مهمترین نقطه برای سیاستگذاری دانشگاهها یادگیری فرهنگی است
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، علی خورسندی طاسکوه در نشستی پیرامون مسائل دانشجویان بینالمللی که از سوی پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف با همکاری پژوهشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی عصر امروز بهصورت مجازی برگزار شد، گفت: مهمترین مسئلهای که دانشجویان بینالمللی به محض ورود به فرودگاه کشور مقصد با آن مواجه میشوند انطباق فرهنگی و زبان شناختی است و از آنجایی که سبکهای آموزشی در دانشگاهها متفاوت است دانشجویان بینالمللی باید به شیوه تدریس اساتید خارجی عادت کنند.
وی با بیان اینکه درک شرایط دانشجو خارجی بسیار مهم است، اظهار کرد: یکی ازمشکلات دانشجویان بینالمللی این است که با همکلاسیهای خود با زبانهای متفاوت ارتباط برقرار کنند بنابراین تدریس و آموزش انطباق فرهنگی باید در دانشگاههای کشور برای آنان شکل بگیرد تا از تاثیرات مخربی که فشار انطباق فرهنگی بر روی روان دانشجویان میگذارد، پیشگیری کنیم.
عضو هئیت علمی گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: نتایج یک پژوهش در آمریکا نشان میدهد ۳۸ درصد دانشجویان بینالمللی بزرگترین مشکل را دوری از خانه میدانند و ۳۰ درصد از آنها با مشکلات انطباق فرهنگی و ۲۰ درصد از آنها با مشکلات زبان شناختی مواجه هستند بنابراین دانشگاهها باید برای حل این مسئله سیاستگذاریهای لازم را اتخاذ کنند.
خورسندی در ادامه عنوان کرد: مهمترین نقطه برای سیاستگذاری دانشگاهها یادگیری فرهنگی است بنابراین باید برای رفع چالش هایی از قبیل افسردگی و انزوای اجتماعی که دانشجویان خارجی با آن روبه رو هستند متناسب با فرهنگ معیار آنها تفریحاتی را در در نظر بگیریم.
وی در پایان با اشاره به چالش بین المللی شدن دانشگاه های ایران بیان کرد: یکی از مشکلات این است که تنها زبان یادگیری در دانشگاههای ایران زبان فارسی است که این یک عامل دافعه تلقی میشود همچنین مراکز مشاوره تخصصی برای راهنمایی و هدایت دانشجویان بینالمللی عملکرد ضعیفی دارند بنابراین برای حل این مسائل باید سیاستگذاریهای لازم اتخاذ شود.
انتهای پیام/
انتهای پیام/